القائمة الرئيسية

الصفحات


لا مش إعلان جل شعر


دا الحل السريع لكل الناس


يعنى يوسف السباعى فى رائعته ارض النفاق كان فيه حبوب نفاق وكدب وشجاعه


إنما حبوب التثبيت كان نساها مع إنها موجوده من زمان أوى أيوه التثبيت من زمان مع إن مفيش حد بياخد باله منه


أيوه وكلنا بنثبت بعض يعنى من اكبر راس فى الدوله لأضغرها فضلم يقول لنا الكادر وما الكادروالناس تحلم


وتعديلات دستوريه تعدى وناس تموت وكله يهون عشان الكادر مع إن مفيش كدر أصلا


وده تثبيت إحدى طرق تثبيت الحاكم لشعبه


ونسينا اكتر واحد كان بيثبت فى العالم جمال عبد الناصر المثبت الكبير


وده يعوز مدونه كامله مش بوست ده جاب من الآخر التثبيت موجود فى كافة تعاملتنا


وانت شطارتك يعنى أنا مثلا أبقى راجع من الشغل طالع روحى أسأل امى انت عامله


تقولى سمك من إللى أنت بتحبه


مع إنى مبحبش السمك بس هى عاوزه تبين إن هي بتعمل إللى أنا بحبه


وهى عارفه أنا بحب إيه وبكره إيه بس تعرف اكتر تثبتنى


والتثبيت موهبه فطريه إزاى مريم بنت أخوى أول متشوفنى تيجى تاخدنى بالحضن


إزيك ياعمو وحشنى أنا بحبك اوى أنا بحبك أكتر من بابا وبعد ما البنت تثبتى بمسامير عشره سم تقولى

معك فكه هات فلوس اروح اجييب شيبسى من الكبير لنا إحنا لإتنين وتاخد الفلوس ومعدش ألاقيها


إلا المره الجايه وهى بتعمل نفس المسلسل وأنا زى الشاطر بديها الفلوس مريم دى عندها أربع سنين



يعنى لسه متعرفش حاجه معنى كده إن هى مولوده بموهبة التثبيت



وهنا صنف آخر من التثبيت وهو الصامت يعنى مثلا


كان لنا بن خاله البليه لعبت معاه مره واحده معاه عربيه رينو ميجان


وكل شويه يدبح ويوزع لله سمعنا إن بشغل فلوس الناس فى المزادات


وبيا خد نسبه ومره واحده جالنا ابن خالتنا



واول ماشوفناه من غير ما نكلم جرينا جبنا الفلوس


وهو آعد ساكت عارف هو بيعمل إيه من غير ما يكلم واحنا بنبص


للعربيه ولا لاب توب والموبايل وخاد الفلوس من غير مايكلم وراح راح راح

والفلوس راحت معاه


معنى دا انه استخدم حاجه غير الكلام فى انه يثبتنا ودا التثبيت الغير لفظى



التثبيت عنده قدره غير عاديه انه يتمص غضب اى انسان


د يعنى مثلا النت لما يفصل ببقى رايح لعمرو بتاع النت وانا هطلع روحه


واول ماروح له يبص لى بإهتمام ويقولى إوعى تقولى النت فاصل أنا لسه باصص عليه



وهو عارف النت فاصل وراح له عشرين واحد قبلى وهو قلهم نفس الكلام المهم



يقولى روح البيت هتلاقى النت أطير أروح البيت مفيش اى حاجه أولع أكتر اروح له وانا مولع



يقولى تعالى بص على الموقع ده أبص وروح مروح زى الشاطر وانسى أنا كنت رايح ليه


وممكن يكون التثبيت للاإرادى بمعنى إن إحنا لو بنحب حد



تلاقينا بنثبت فيه من غير ما نعرف ولا نقصد


وبتكون عملية التثبيت ناجحه لو توافر فيها عدة شروط زى



ان المثبت يلعب على عاطفة إللى بيثبته بمعنى إن يفصل عقله خالص



يتحكم فى عاطفته ويكون التأثير اكبر لو كان العاطفه فيها نوع من الحرمان عند إللى بثبت



وشروط اخرى توافق اللفظ مع الغير لفظى


بمعنى نغمة الصوت


حركات الوجه


الوقت المناسب القرب


والبعد مع إللى بيثبت الوقت المناسب


وإلا هتتحول لعملية تثبيت كاذب فاقدة التأثير


صدقتونى لما قولت لكم دا فن وعلم


بس لازم يكون فيه موهبه فطريه تتنمى بعد كده بتكرار والخبره


التثبيت بيفيد ناس كتير اوى ممكن يخليهم معاهم فلوس


ناجح فى حياته العاطفيه والإجتماعيه


بل ممكن توصل لأعلى المناصب


وممكن تبقى رئيس وكل واحد وقدرته التثبيتيه


صدقتونى لما قولتلكم إن دا علم وفن يستحق الدراسه
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

‏قال دكتور كسلان
انت كده بتثبتنا

هاكمل تعليق بعدين

انت عارف
‏قال خيرالدين
ايه يا باشا الحاجات الجامده دى

بس نقطة التثبيت العاطفى انت ماتكلمتش عنها باستفاضه
عارف احنا ناقصنا المهاره دى علشان نبقى من معظمهم


البوست جميل يا معلم

بس خلى بالك من الناصريين
اه نسيت

احنا كمان لازم نستخدم التثبيت غير اللفظى لاننا مش ناقصين لبخه فى الكلام
‏قال ta5areef
انت اكتر واحد عمال يثبت فى الناس يا سي السيد
كلامك ايه ....... بيثت
مثلا
عمى وعم عيالى
عمرو دياب
حاتم الطائي

والحاجات الحلوة والبكش بتاعك ده
‏قال dr.Roufy
ههههههههه
ثبتتنا انت بالبوست دا ياسي السيد
وتقول لى قطايف ..وعزومة
مااااااااااشي
مين الى بيثبت مين بقى ها؟
لااااااااااا انا مش هاسكت المرة دي زي المرة بتاع الكنافة
فين القطايف بتاااااااااعتي
‏قال أليس
اكيد فن طبعا
مش اي حد يقدر يتقنه


وفي ناس كتير بتبقى محتاجة
حد يثبتها

هم بيتبسطوا بكدا
برغم انهم بيبقوا عارفين انه مجرد تثبيت

بوست جميل جدا
‏قال Unknown
هي دي كانت ايه؟

آه كانت المفروض قطايف

ماشي مقبولة القطايف اللي مش قطايف خالص

المهم أكتر حاجة في الدنيا باكرهها في حياتي
هي التثبيت
اللي الدرجة الأخف من النفاق

وللأسف الناس تقولك مشي أمورك
ودي أكتر حاجة مابعرفش أعملها

والحمد لله علي كدة
ان شاء الله عن الأمور مامشيت لو هتمشي بالطريقة دي
‏قال sahr
جميل البوست دا
وعلى فكرة
الكادر فعلا طبقوه بس بعد فين وفين وحاجة كده تسكت الناس وخلاص
ومريم دي اللي شكلها عسل
انت زعلان عشان مش بتقول معاها شيبسي ولا ايه ؟
وايه حكاية العزومة والقطايف دي بقى ؟
‏قال Unknown
التثبيت فن الحياة

يا تعيش مسمار
يا تبقى شاكوش

سبحان الله مع ان المسمار عندة راس
الا انة بيتشبت من الشاكوش اللى معندوش راس

تحياتى
‏قال ما علينا
هو انا سبق وعلقت
لكن على العنوان بس

كنت سايبة تعليقين

وبصراحة كنت بافكر ما اعلقش
طالما انت شيلتهم

لكن
دا كان نتيجة رد الفعل الاول
اني دخلت ولم اجد التعليقين
اللي في واحد منهم
كنت جايبة لك اللينك بتاع
الديوان اللي ماحدش قراه خالص
من اللي لبسوا التاج

وبعدين بقى بعد تروي
وتريث
والاستعانة بالمستشارين ذوي الرأي السديد

وضعت احتمالية انه ممكن
تكون شيلت العنوان القديم ونتزلت الموضوع من تاني

الله اعلم

المهم ما تحاولش تثبتني بكلمتين يعني
والنظام دا


وعاوزة اقولك حاجة
مريم وامثالها مش محتاجين التثبيت
دول بيستخدموا القوى الجبرية

والحاجة ياسيدي بتثبتك
انت عمرك ما ثبتها
في اي حاجة

كلنا بنثبت في بعض

لكن التثبيت انواع
منه ما يمكن توصيفه انه نفاق
زي ما فنان فقير قالت

ومنه ما هو وسيلة لامتصاص الغضب ومحاولة تهدئة الغير

وكل سنة وانت طيب
‏قال am i kind
طاب وبعدين هو مش لازم يكون في حل لازمة التثبيت دي والا هيجي يوم نبقي فيه زي التماثيل يعني ممكن كل حد ميسمحش لنفسه انه يتثبت باي شكل بقي من الاشكال يمكن نخلص من طابع التثبيت اللي انتشر قوي في حياتنا.....عجبتني فكرة الموضوع علشان كدة قولت رائي..سلام عليكم
‏قال بتاع الجاز
جامد يا سى السيد

دا من كتر التثبيت عنيا اتثبتت على البوست مش قادر اشيل عينى من عليه

تحياتى لك ولابو سمير البطل ولكل اللى عندك
‏قال klmat
البوست جميل والتثبيت
فعلا فن وموهبه
المهم انا حبيت اطمئن عليك
بعد حفله الافطار وموقعه الفراخ
البحريه عرفت
اخبار المجزره من مدونه ابو سويلم
سلامتك ويارب تكون استرديت عافيتك
وكل سنه وانت طيب
تحياتى
‏قال Unknown
كده انت ثبتني

ومش عارف أقول حاجه

بس بجد تحفة
‏قال قطوف
دكتور كسلان
انت كسلت ولا نسيت


.....................
e7na
تيبت عاطفى احنا ناقصين
وبعدين الغير لفظى بيحتاج امكانيات هو كمان يعنى نتعلم نتكلم أحسن


....................
تخاريف دكتور
انت بذات مقدرش أثبتك عيب يا عمى
‏قال قطوف
dr.Roufy
أنا نسيت اقولك أنا دمياطى ودى تحمل معنا يين الأول ان حلويات دمياط كلها تحت أمر معاليك التانى إن الدمياطى مشهور؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى الكرم كله


.......................
أليس
انا مبسوط أوى أليس منوره مدونتى انا أكيد بحلم
على فكره دا مش تثبيت دا حقيقه المهم الناس بتتبسط أما تثبت
‏قال قطوف
fanan fa2eer
على فكره انت بتيجى على طول متأخره مش غلطتك أنا بيحارب عشان نصيبك بس بيجى ناس تثبتني وتاخده
المهم لازم نتعلم التثبيت عشان نمشى أمورنا
‏قال قطوف
sahr
كادر إيه دول سبعين جنيه عمى
بالنسبه لموضوع العزومه إنت عارفه كرمى لازم اعمل عزايم يغنى مره قطايف مره كنافه

....................
مش فاهم حاجة
منورنى دايما وحلو أوى المثل دا
يا مسمار ياشاكوش
يا مسمار ياشاكوش
يا مسمار ياشاكوش
يا مسمار ياشاكوش
عجبنى اوى


....................
بتاع الجاز
وحشنى أوى اوى اأوى
مستنيك كلنا فى انتظارك
ياعمى وعم عيالى
‏قال قطوف
ما علينا
أستاذتى الغاليه
أنا مقصدتش إن أشيل التعليقات سوا إنى كان حصل غلط وبعدين عاوزك تعرفى إن أنا غيرت فى مضمون البوست بعد ما قرأت تعليقات على العنوان
أنا آسف متزعليش أنزل التعليقين فى بوست لو دا يرضيك
‏قال قطوف
am i kind
التثبيت مالوش نهايه ولا حد شبع يعنى تثبيت بلا حدود
منورنا وياريت الزياره تتكرر
‏قال قطوف
klmat
الله يخليك وألف شكر على السؤال
وحشتينا أوى
مستنين مواضيعك
‏قال قطوف
أنونيمس
عمى وعم عيالى
منورنى على طول
إنت كده بتثبتنى
‏قال ما علينا
انا ما اقبلش ابدا
ان سي السيد يقولي اسف
مهما كان سي السيد مش لازم يعتذر لحد ابدا
خاصة وان الحد دا مش زعلان نهائي
انا لو زعلانة ماكنتش علقت

كل سنة وانت طيب
‏قال WiLdBiRd
هههههههه

اية التثبيت ده

زى ماانت مثبت أمينة كده

اكيد كله اتعلم على ايديك

تسلم على البوست
‏قال دكتور كسلان
ايه الكلام الحلو ده

بس مشكلتنا اناحنا بنتثبت بسرعة

انا حاسس ان مبعرفش اثبت حد
والناس كلها بتثبتنى

خصوصا الاطفال الصغيرين
وانت عارف وانا عارف


انا فاكر مرة جيت معاك لعمرو بتاع النت
وكالعادة ثبتك
وانت اتفقت معاه
عشان تزعقله ادامى
بتمثلوا عليا
وفى الاخر ضحك عليك ومعملكش حاجة

سلاااااااام
‏قال nour el 3ozamaa
ادعوك لزيارة مدونتي والاطلاع علي قصيدة مبارك يا من ذا الذي في مصر الجديده
شكراا
‏قال حواء
عندك حق بس هو قبل اى حاجة موهبة وقدرات مش بتكون عند اى حد او مش اى حد يقدر يعمل كدة .. تحياتى
‏قال أبوسويلم
ايه الحلاوة دى يا سيدى
انا ابصم بالعشرة ان الكلام ده من راسك الكريمة
كما تبين لى بالدليل القاطع ان هذا البوست من بنات افكارك
ما علينا
انت اللى مضايقك اوى الجنيه ولا الاتنين اللى مريم بتثبتك فيهم
طب على الاقل دى منك وعليك
الدور والباقى على الاخ اسامة اللى بيثبتك بالكام الف جنيه وانت مبسوط
واحب اقولك
اننا شعب بيهوى التثبيت
كل واحد يروح للتانى علشان يثبته وهو عارف انه بيثبته بس بيبقى مبسوط وضميره مرتاح
آه يا بلد
بس اخدت بالك من الناس اللى مكسلة تعلق فيقوم قايلك
ثبتينى ما عدتش عارف اقولك ايه
كله بيثبت فى كله
سلام يا صاحبى
انا كنت جاى اشكرك على تعليقك عندى واعتذر عن تاخرى فى الرد..لكن بعد قرايتى للبوست ..ببساطة اتثبت ونسيت انا جاى ليه!!!؟
وطبعا اتثبت اعجابا بالبوست لانه تناول فكرة لطالما اختزلت داخلنا وناقشتها بمنظور ورؤية
.....
تحياتى
‏قال قطوف
WiLdBiRd
شكرا على الكلام الحلو دا إللى يثبت
منوره المدونه دايما
‏قال قطوف
دكتور كسلان
أخيرا
يه النشاط والسرعه دى
بس ايه رأيك وانا بزعق
‏قال قطوف
nourhetler
رايح حالا
‏قال قطوف
nourhetler
ممكن ننمى الموهبه ممكن نخليه علم زندرسه للاطفال عشان مبدأ تكاقؤ الفرص
‏قال قطوف
أبو سويلم
متفكرنيش بأسامه الله يصلح حالك
العيد جاى وهانشوف هيعمل ايه
وبالنسبه للناس هو التطبيق الفعلى للتثبيت
‏قال قطوف
inksarat
عمى اتأخرت علينا مستنيك تشرف المدونه من زمان وشكرا على المجامله يا عمى وعم عيالى
‏قال Soooo
عزيزي سي السيد

اسمحلي اولا أن اهنيك على الموضوع ده بجد
وان اهنيك ايضا على براعة اسلوبك
واسمحلي ان انحني على طريقه الرومان لسردك لهذه الفكرة ولهذا الموضوع




شفتني وانا باثبتك؟؟؟؟

لأ بجد بجد بجد
بجد الموضوع هايل
واسلوبك من السهل الممتنع

والسلام ختام
‏قال l0ma
فن التثبيت دة فعلا فن قديم قدم ادم وحوا
بس لازمنا دروس عشان المساكين الى مبيعرفوش يتعلموا
مقالات تهمك
التنقل السريع