القائمة الرئيسية

الصفحات


هو جامع صغير في منطقة “فاتح” في اسطنبول
واسم الجامع باللغة التركية هو ” صانكي يدم ”

أي كأنني أكلت
ووراء هذا الاسم الغريب قصــة … وفيها عبرة

كبيرة .
في كتابه الشيق “روائع من التاريخ العثماني” كتب الأستاذ الفاضل

أورخان محمد علي
قصة هذا الجامع .. فيقول أنه
كان يعيش في منطقة “فاتح” شخص ورع اسمه

خير الدين أفندي
كان صاحبنا هذا عندما يمشي في السوق ، وتتوق نفسه لشراء فاكهة
، “أو لحم ، أو حلوى ، يقول في نفسه : ” صانكي يدم “
.. يعني كأنني أكلت” أو “افترض أنني أكلت”!!
ثم يضع ثمن ذلك الطعـام في صندوق له ….. ومضت الأشهروالسنوات .
وهو يكف نفسه عن لذائذ الأكل … ويكتفي بما يقيم عوده فقط
وكانت النقود تزداد في صندوقه شيئا فشيئا ،
حتى استطاع بهذا المبلغ القيام ببناء مسجد صغير في محلته
ولما كان أهل المحلة يعرفون قصة هذا الشخص الورع الفقيــــر،
وكيف استطاع أن يبني هذا المسجد , أطلقوا على الجامع اسم جامع

: صانكي يدم
كم من المال سنجمع للفقراء والمحتاجين
وكم من المشاريع سنشيد في مجتمعنا وفي العالم
وكم من فقير سنسد جوعه وحاجته
وكم من القصور سنشيد في منازل لنا في الجنة إن شاء الله
وكم من الحرام والشبهات سنتجنب
لو أننااتبعنا منهج ذلك الفقير الورع
وقلنا كلما دعتنا أنفسنا لشهوة زائدة على حاجتنا
قلنا لانفسنا
كأنني أكلت
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

‏قال أبوسويلم
جزاك الله خيرا على هذه القصة
فعلا امثال هذا الرجل من المثابرين والمؤمنين هم من يصنعوا المعجزات وتبنى عليهم الامم
المهم نحاول نقلده ولو فى نطاق ضيق
رمضان كريم
سلام يا صاحبى
‏قال ktr7ercom
بوست أكثر من راااااااااائع
شكرا على نشرك ليه

وياريت كلنا نتعلم منه
حتى لو كانت حاجه بسيطة
مش هنخسر أي حاجه
بالعكس هنكسب كتيييير

_____________________

الشخص الورع كان اسمه
" خير الدينأفندي "
سبحان الله

لكل امرئ من اسمه نصيب

________________________

تحياتنا لك
ربنا يوفقك
مدونة لها طابع مميز
وبريق مختلف و...واعانك الله على طاعته
كل عام وانت بخير
....
اشكر لك زيارتك وارجو ان تكون زياراتك دائمة
تقبل تحياتى
على فكرة ...فكرة البوست ده جميلة جدا ومميزة للغاية ..وكمان الرساله وصلت من خلاله بسهولة ويسر

تحياتى مرة اخرى
‏قال abo salah
بعد السلام عليكم

أحييك علي مجهودك
قصة رائعة و جميلة

وأحنا محتاجين فعلا اللي يعمل بيها

تحياتي
وكل سنة وانت طيب
ورمضان كريم
‏قال dr.Roufy
بوست جميل فعلا..

بس فين بقى الكنافة..الى عازمنا عليها

يلا مش مشكلة

صانكي يدم الكنافة يا سي السيد
:)
‏قال Unknown
قالولي في كنافة جيت لقيت صانكي يدم

قصة حلوة قوي ياريت نعرف نعمل زيه كدة كنا سوينا الهوايل

بس فين الكنافة بردو؟ ضحكت علينا ولا ايه؟
‏قال Noony
سي السيد
تسلم إيدك يا باشمهندس
لو فعلاً كل واحد عمل زيه كدة..مكنش دة بقى حالنا
الحمد لله على كل حال
وجزاك الله خيراً على التذكرة

وكل سنة وانت طيب...يا سي السيد

:)
نوني
‏قال Unknown
ياااااه القصة دي سمعتها من يجي 10 سنين

بس افتكرتها أول ما قريتها

متشكر يابو السيد انك فكرتني بيها

ياريت نقلدها في أي حاجة

احنا محتاجين فعلاً نفهمها ونحسها
‏قال ما علينا
ربنا يبارك فيك
ويعزك ويكرمك
ويجازيك خير ان شاء الله

البوست اكثر من رائع
فعلا الرسالة وصلت بسلاسة وبساطة
من خلال القصة الجميلة

ربنا يجعله في ميزان
حسناتك ان شاء الله
‏قال ta5areef
يا سلام يا عم الحاج قصة كلها عبر ومواعظ

صانكي يدم
صانكي يدم
صانكي يدم
فى العزومة بتاعة البوابة

وعازم الناس على كنافة ومفيش كنافة؟؟
‏قال حواء
قصة لطيفة اوى بس تفتكر حد يقدر يعمل كدة ؟؟ ياريت بس هو الواحد يقدر يبعد عن الاكل بالسهولة دى . عموما هى وراها معنى ومغزى كتير مش الاكل بس طبعا .. تحياتى
‏قال حواء
ياريت تدخل عالبوست اللى قبل ده وأقرأ تعليقى
‏قال Doba
قصة لطيفة تذكر موعظة جليلة لتطبق خلال الشهر الكريم

جزاك الله خيرا على ما قدمت يداك
كل سنة وانت بكل الخير

تحياتى
هبة
‏قال خيرالدين
خيرالدين افندى
حاسس انى شفت الاسم ده قبل كده


بقى تنسانى فى الافطار بتاع عظمتك ده انا حتى اكلتى بسيطه

اما عن موضوع البوست
انا عارف القصه من زمان بس اعادة نشرها للاستفاده من معناها شىء جميل
ربنا يجازيك خير
‏قال دكتور كسلان
انا لوكنت بعمل زى الرجل ده
كنت بنيت جوامع كتيرة اوى

بوست جميل جدا
وياريت نتعلم منه
‏قال sahr
السلام عليكم
قصة جميلة والعبرة منها اجمل
ياليت نعرف نعمل زيه
تحياتي
‏قال قطوف
أبو سويلم

عمى وعم عيالى
اله يخليك على المجامله الحلوة دي
‏قال قطوف
shokri & shokria

فعلا مش هنخسر حاجه لان بتعوض يوم القيامه وحسنه قليله تمنع بلاوى كتيره
‏قال قطوف
inksarat

شكرا على الزياره الجميله يا زعيم دانت نورت المدونه وشرف لى ان انت تثنى على مدونتى وباذن الله تكون فيه مداومه على الزياره بيننا
‏قال قطوف
abo salah

نورت المدونه بجد
الله أكرم
ربنا يعنا نعم حاجه كويسه فى الشهر الفضيل ده
بس شكرا على الزياره الجميله دى
‏قال قطوف
dr.Roufy

صانكي يدم الكنافه
بجد انا كنت عايزك تنور المدونه فى الاول بس لو على الكنافه انا ابعت مصر كلها تعملك كنافه انت تأمرى
‏قال قطوف
fanan fa2eer

أنا كنت عايزك تجربواصانكي يدم وتشوفو الراجل تعب ازاى
تتعودوا من الوقتى على صانكى يدم
‏قال قطوف
Noony

منورانى دائما
وجزاك مثله
ربنا يتقبل منا ومنك متحرمناش من الزياره الجميله دى
‏قال قطوف
أنونيمس

والله انا أول مره أسمعها من الشيخ فى صلاة التراويح وواثرت فيا أوي

ونورنى يا عمى وعم عيالى
‏قال قطوف
ما علينا

وجزاك مثله
وتقبل الله منا
أى حاجه كويسه نعملها فى رمضان
نورت المدونه سلام
‏قال قطوف
تخاريف دكتور

ياريت كان صانكى يدم
مكنش حصل إلى حصل
إنما كل عاوزك ترجع زى الأول
منك لله
أنا اتحجزت فى المستشفى يا ظالم
‏قال قطوف
bocycat
ياريت تيجى على الاكل انا نفسى كنت 3ايام أكل سلطه بس أيام الرجيم انا مبقلش مناكلش بس نوفر ودى حاجه لاتضيع بتتعوض فى الثواب

وبعدين انا ازعل كده هو فيه حد بيزعل من أخته بجد أنا مزعلتش لمكنش انزل البوست من الأول
انا عمرى ماأزعل منك
وبلاش جو التراجيدى ده
نورت المدونه يا غاليه
‏قال قطوف
Doba
وجزاك مثله
منورانى دايما أستاذه هبه
‏قال ما علينا
حمد لله على سلامتك
قلت الحقك وانت بترد على التعليقات

الف سلامة عليك يا سي السيد

بس معنى انك هنا
تبقى الحمد لله كويس

كل سنة وانت طيب
ودايما بالف خير
‏قال قطوف
e7na
أنا عرفت الىانت فيه من ضعف سببه ايه بقى صانكى يدم الجامع بتاعكم فين

انا مقدرش أنساك انت جوا قلبى
وبلاش وحياة أهلك تجيب سيرة العزومه منكم لله يارتنى سمعت كلام أمى
‏قال قطوف
دكتور كسلان

الراجل ده كان بنى الأزهر
‏قال قطوف
sahr

ياريت كلنا نعمل زيه
منورانى يا دمايطه
‏قال قطوف
ألف شكر على السؤال
‏قال Unknown
ألف سلامة ياسي السيد

يارب تكون بخير دلوقتي

بقي تخلي رئيس قسم الباطنة بتوع الجراحة يعالجوك وأنا موجودة؟
وتشمتهم فيا واحنا بينا خلافات كبيرة لعلمك

ماكانش العشم ياسي السيد
‏قال بتاع الجاز
برنس الليالى
يظهر ان انا حظى كويس انى ماحضرتش العزومه لان انت بتقول ان انت رحت المستشفى

بس والله انا كان نفسى ابقى معاكم وان شاء الله نعملها تانى من غير وجع بطن

وسلام عشان هادخل مدونه واحد قريب خير الدين افندى
‏قال david santos
Very good posting, thank you!

جمال عبد الناصر,

15/1/1918/ - 28/9/1970

The Great, Gamal Abdel Nasser
‏قال Unknown
والله يا سى السيد قصة بجد هايلة ومعبرة
ياريت كلنا نقدر نقاوم شهواتنا ونقدر نعمل عمل صالح
يا ريت الناس تتعلم من الأمثال الجميلة دى
‏قال mthlykaweyy
هاى
ازيك
انا مثلى قوى
او لمره ازور مدونتك وعجبتنى جدا
انا من المثليين العرب نشاءت وتربيك فى مجتمع ينبذ المثليين ويكرهم
على ذنب ليس ذنبهم
فهل تعتقد فعلا ان المثليه اختيار
اذا كنت اختر انك مغاير فاكون انا واصدقاتئتى حينها اخترنا ان نكون مثليين
نشائنا فى مجتمع لا يهرف شىء عن المثليين او المثليه سوء اللقطات التى تذاع على الافلام من ان يضحكوا ويتهكموا على المثليين

ونحن نبكى

لا احد يشعر بنا فى هذه المجتمعات من البشر

فى الغرب اهتموا العلم اثبت ان المثليه طبيعه وحتى ان هناك درسات اثبتت انها حتى موجوده عند الحيونات لكن هنا

بسب شخصنه الدين من الشيوخ وادخال ارائهم وبسبب تدخل العادات والتقاليد للمجتمع فى الدين


فنحن نعيش فى اضطهاد وكراهيه ومعاده للمثليين


نريد ان يكون لنا اصدقاء يشعرون بنا وبالمنا ويشعروا اننا انسان

وليس كائنات جنسيه

امد يدى اليك انا واصدقائى
بكل حب ويشرفنا ان تكون صديقنا

وان تزور مدونتى وانا ازور مدونتك

انا اميلى

h_h6497@yahoo.com

سانتظر اضافتك

وان نكون اصدقاء وسانتظر ايضا زيارتك لمدونتى
انت وكل الموجودين لقرءاه موضوع مهم عن المثليين

لا تتركونا فنحن المثليين موجودين فى كل المجتمعات وكل الطبقات

سانتظر زيارتكم جميعا بكل الحب والصداقه
وسانتظرك انت مخصوص
وشكرا

مثلى قوى
‏قال WiLdBiRd
قريت قصة مشابهة

كان فيها

كأنى اكلت

وكانى شربت

وكانى لبست كمان

لما تطلب نفسك حاجة اوى

تخرج الفلوس دى صدقةاحسن

واكيد انت هيبقى عندك حاجات

تانية كتير تكفيك عن الحاجة اللى فى نفسك دى

نقدر نقول مجاهدة النفس

يعنى مش كل حاجة عاوزاها نجيبها لها

:)

جميلة جدا القصة ديه

وحلو التعليق بتاع حضرتك عليها

فعلا مجاهدة النفس أصعب الجهاد
‏قال l0ma
بص انت مندونتك جامدة جدا وبوستاتك كلها جميلة البوست دة بجد رائع
وانا مضطرة امشى دلوقتى بس اوعدك انى هاجى تانى وكمل باقى البوستات وهعلق عليهم
wallahy haga tmam
rabena edeelak elseha
"ya hag"
مقالات تهمك
التنقل السريع