القائمة الرئيسية

الصفحات

........فى البدايه أحب أوضح ان يومى مختلف بعض الشئ عن يوم الموظف فالموظف بيروح الشغل انما انا بأسرح<مصطلحات صنايعى> الموظف بيأخذ أجازه انما انا بأبارك<مصطلحات صنايعى > الموظف بيروح الشغل بدري عشان فيه دفتر حضور و انصراف انما انا براحتى هأسرح متأخر هامشى من الورشه متاخر يعنى كله بمزاجى المهم يومى يبدأ فى حوالى الساعه الثامنة أو التاسعه مع زحام شديد على الموقف على فكره عشان تركب بسرعه عليك بفاتنه من فاتنات الميكروباص ستجدك داخله دون ان تدرى الى انا تصل الى الورشه وهناك اليوم يبدأ بالقران الكريم طبعا مش انا اللى بقرأه ،انما اذاعة القران الكريم لعشقنا نحن معشر الصنايعيه لهذه الاذاعه فى الاصطباحه وماهى الادقائق ويطير المؤشر الى اذاعة الاغانى لتبث فينا روح النشاط حتى يأتى صلاة الظهر ونروح نصلى واحنا راحين نرتاح من الشغل اصلا الا من رحم ربى؛ ثم ياتى موعد الغذاء فنسال نفسنا نفس السؤال: هناكل ايه ؟ونفكر كتير مع ان مفيش الا الفول والطعميه وبعديهانشرب شاى مع انى ماأحبوش بس مرغم طبقا لطقوس الصنايعيه ؛ثم بعده نسلى نفسنا ببعض الاحاديث واللى أهمها مصارعة المحترفين وابطالها واسامى غريبه وكل ذلك مصاحبا لبعض المقطوعات الغنائيه للموسيقار عماد الدين بعرور والفنان الهادئ حامد عبده والبانجو مش بتاعى الى ان يحين وقت ونخلص الشغل ونغسل ايدينا من السلر والغيره وكل مستلزمات الموبليا ونفس المعاناة وانا سارح بتتكرر وانا راجع؛ الزحمه ولكنى أركب وسط القوات الخاصه التى تطير من شبابيك الميكروباص ..اقتصارا فى الوقت فى النهايه بركب سادس فى كرسى، ولكى انسي متاعب هذه الركوبه اسلى نفسى بتفكير.... هى الحاجه طبخت ايه ؟اكيد فراخ كانت قلتلى ها عملهالك ولا صنية بطاطس بلحمه من زمان مكلنهاش ولكن كل هذا يتحطم على ..........................عدس



وكانت هذه يوميات الصنايعى الجامعى فى محافظتنا الى يضحكوا علينا ويقولوا: مفيش فيها بطاله ؛هو الحلال ان اكثر من 10000 شاب جامعى يتعلمو احسن تعليم عشان يبقى صنايعي؟ ............ده حرام
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

‏قال Unknown
على فكرة يا سى السيد
مش عيب تبقى صنايعى العيب انك تخليك الشغلة تنزل بمستواك وتقول مصطلحاتها وتسمع مش عارفة اية الى انت قولت علية
لا ارفع انت مستوى الصنعة وارتقى بيها
‏قال قطوف
ايويه

انت بتتكلمى فى تراث بلد بتوارثه من قديم الازل الصنايعيه عندنا عالم تان غير ما انت متصوراه صدقينى الى انا كتبه يعتبر دراسه انثروبيلوجى لمجتمع العمل يتحكم فيه بدليل ناس غرباء اشتغلم عندنا احنا الى عودناهم مش هم

المهم مش الى انا ارتقى بها المهم كل واحد يروح مجاله انا بحب الشغل بس الى انا دارسه
‏قال أبوسويلم
انا ارى ان الوضع محتاج لتغيير لانه من غير المعقول ان عقلية فذة زيك بجد مش تهريج ينتهى بها الحال فى عمل حرفى مع احترامى للاعمال الحرفية لكن مش ده اللى انت فضلت تدرسه 15 سنة
لكن كل العظماء يدأوا بدايات صعبة والمهم النهاية مش البداية
بس شديدة الحتة بتاعة فاتنات الميكروباص دى
منتظرين منك اكتر من كده يا سى السيد وسيبك من سلطانة على رأى ما علينا واولادك اولى بيك
‏قال دكتور كسلان
ياسيدى ولا تزعل
خلى ياسين وفهمى وكمال هما اللى يشتغلوا
انا ما صدقت اهرب من العساكر الانجليز
ومن اللى بالى بالك
عشان نقعد قعدة انس



منهم لله الحرامية اللى سرقونا وسرقوا خير بلدنا
وهما اللى وصلونا لكده
‏قال dr.Roufy
بداية جميلة ليوميات..مميزة
تحياتي
‏قال خيرالدين
بجد انا طلع عينى من اغانى الصنايعيه وخاصة
اجرح انا تحت امرك

ايوب زمانه راح وانا ايوب زمانى

جنينة الاحزان مفيهاش ولا انسان الا انا وحبيبى

ولازم يبدأوا اليوم بسورة يوسف

يظهر موصلش عندهم غيرها


اما بالنسبه لموضوع العمل الحرفى هى فعلا حاجه تخنق انك تدرس حاجه وتشتغل فى حاجه تانيه
بس هتعمل ايه هتقعد فى بيتكم يعنى
ادينا مستنيين الفرج
‏قال ما علينا
والله يا سي السيد مش عارفة اقولك ايه
انا مع ايوية في رأيها ان كونك صنايعي دا مش عيب

لكن طبعا مش معاها في حكاية
انك ما تتاثرش بالجو بتاع الصنايعية
صعب طبعا انك انت بفرديتك
هاتغير الكل المجمل
بكل تاريخه وموروثاته
هاتبقى بتسبح ضد التيار

ولو قدرت تحتفظ بنفسك من غير ما تتاثر
دا في حد ذاته هايبقى انجاز منك

كل كلامي دا مش على اساس ان
الجو الحرفي موبوء او فيه ما يعيبه

لكن احنا بنتكلم
على اساس انك مش حابب تواجدك فيه

هو دا الفيصل
انك تحب اللي انت بتعمله
او تتواءم معاه نفسيا

لكن نهاية
طالما انت محتاج الشغل
يبقى مفيش غير اني
اقولك
احمد ربنا انك بتعرف صنعة
اتاحت لك انك تلاقي فرصة
في دنيا الصنايعية
ناس غيرك
اتعلموا
ومش لاقيين اي فرصة
ويتمنوا لو انت
تشغلهم بلية حتى تحت ايديك


وبصراحة بقى
انت تستاهل كل اللي يجرالك
وحلال فيك

ما كان عندك
محل بقالة اد الدنيا
فضلت تطلع البضاعة وتقيدها

تحت بند
بضاعة اتلفها الهوى

لحد ما وصلت لحد فين

سلام بقى يا سي السيد

سلم على الست ام فهمي
السلام عليكم

الموضوع جميل والحوار طبيعي من غير تكليف
ومش عارف هل ديه مشكلة فعلا وظاهرة لازم نقف عندها والا دا هو الشئ الطبيعي اللي بقي في بلدنا
عموما كل محصل بعضه
بس لازم تعرف ان كلا ميسر لما خلق له...والافضل انك تبقي موجود في مكانك الطبيعي...علي الرغم من ان تواجدك الحالي مش غلط ومش عيب

اتمني لك التوفيق في حياتك وان يصل اليك حقك انت والاف الشباب

مدونة جميلة واسمحلي ان اضيفها في مفضلتي
‏قال قطوف
أبو سويلم
ياعمى وعم عيالى الله يخليك اهه
انا صابر مستنى الفرج

دكتور كسلان
يا معلم انت علمتنى النشاط لازم انا اشتغل كفايه جرعات النشاط
احسن هسيب الشغل
e7na
انا لو فكرت اعمل دراسات عليا وكمل هتبقى دى ماده خصبه
والمشكله انه يعلى الكاست على الاخر يعنى لا مفر
‏قال ta5areef
احمدك ربك ان انك اتعلمت صنعة
يا بتاع سلطانة

غيرك معاه كلية وتقدير ونفسه يشتغل فى اي حاجة ومش عارف
‏قال قطوف
ما علينا
ايه النور ده بجد بتنور المدونه لما بتدخل عليها المهم اولا الانسان الطبعى هو اللى يتأقلم مع الجو المحيط انما لو انعزل ده الغلط فاندماجى مع الجو المحيط ده ضرورى عشان ابقى انسان سليم المشكله ان انا متعلمتش واتغربت عشان ابقى صنايعى حتى حاولت ابنى لى طموح جواها معرفتش ثانيا ام فهمى بتسلم عليك كتير وبتقولك ابقى عدى عليها
‏قال قطوف
dr.roufy
الله يصلح حالك ألف شكر
‏قال قطوف
الراقص مع الذئاب
شكرا ربنا يخليك انت بجد انسان بتفهم وبتكلم صح وربنا يصلح حالك وتسمح اقولك كلمتى اللى مبقولهاش الا الا للغالين يا عمى وعم عيالى

وشرف لى ان مدونتى تبقى على مدونتك وانا ضفت مدونتك عندى
‏قال Unknown
يعني مافهمتش ايه هي بالظبط الصنعة؟

عموما هو الموضوع مش عيب بس تستحمل الظروف هتعمل ايه يعني تقعد في بيتكو يصرفوا عليك؟

وبعدين قلل من سماع الأغاني الغريبة دي كترها مش حلو احنا قريب قوي هنزل قرار من وزارة الصحة بالغاءها من الأسواق لتأثيرها اللي بيزيد علي الصحة


ربنا معاك

تحياتي
مقالات تهمك
التنقل السريع