القائمة الرئيسية

الصفحات

الحشيشه فى يد الجميع


ذلك الشعار الذى يرفعه جميع المواطنين

برعاية ودعم حكومتنا فأصبح الحشيش الذى يظن أنه محظور

هو الشئ الوحيد الذى إكتشفت أخيرا أنه هو المباح

وكل ماغيره هو المحظور فعندما تحرم من كل شئ

إبتداءا من حاجات اساسيه من غذاء وملبس ومسكن

وصولا لاثبات الذات وحرية التعبير

تأكد أنك سوف تجد الحشيش

إزاى متعرفش؟!!!

فهو فى كل مكان ولم يعد فى الغرزه زى زمان

بل أصبحنا نجده فى كل مكان فى أماكن العمل والجامعات والأماكن العامه

فأصبح من الطبيعى أن يعرض عليك فى أى وقت

ولم يعد تعاطيه مقتصرا على السهرات

بل تجده أصبح عربون للمحبه بين الأصدقاء

فتجد كل ماتعرفهم يعرضونه عليك

ففى بداية اليوم تجد من يقول لك يلا يا عم تعالى نصطبح وسيبك من الدنيا

ووقت ماتجد الدنيا ضاقت بيك تلاقى ياعم إنسى تعالى الدنيا مش تستاهل كل ده

وعلى السهره والفرفشه لزوم السهر

وأصبح مش زى زمان العالم الضايعه

اليوم أصبحت الحشيشه فى يد الجميع الطلاب

بجميع مراحلهم السنيه وجميه المهن

حتى الصفوة من أساتذة الجامعه والاطباء والمعلمين

كلهم تساووا عند الحشيش


وعلى فكره انا لسه الوحيد فى مصر اللى لسه ماجربتش الحشيش

ومش عارف هفضل أقاوم لحد إمتى

وهفضل معتمد على عقلى فى حل مشاكلى

مع إنه كله قال إنه حل سهل عشان كده الحكومه بتفكر تنزله على بطاقات التموين

تحت شعار

قرش لكل مواطن

وللى ميعرفش القرش هو الوحده المتداوله لوزنة الحشيش

ودامت دياركم عامره بالحشيش
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

‏قال Ahmed Al-Sabbagh
السلااااااااام عليكم
هييه
أول تعليق
أروح اقرا بقى وأجى أعلق بمعننة

سلام
‏قال Ahmed Al-Sabbagh
ههههه
تسلم إيدك بجد
انت عارف يابو السيد بجد الظاهرة دى بقت فظيعة
معاك حق ان بقى فى متناول يد الجميع بس الاكتر بقى لو رحت فرح فى منطقة شعبية يوووووه بقى عيب اوى ان صاحب الفرح ما يجبش ويظبط معازيمو

على فكرة مش انت لوحدك اللى ما جربتش الحشيش انا مرة شوفت واحد زمان مجربوش بردو زيك ههههههههه

لا طبعا وانا كمان
طب ايه رأيك اننا نعمل نقابة اللى مجربوش الحشيش
ونطالب بدعم الحكومة فى توفير الحشيش لينا كأحد السلع الاساسية لمحدودى الدخل
هههههههههه

تحياتى من كل قلبى
‏قال ahmed mefrh
بحق اسوا الظواهر
كما تقول ازدادت كثيرا لدرجه مقلقه
و انا ايضا اشعر بتلك الظاهره فالافراح الشعبيه لا تخلوا من المخدرات و كانها اصبحت شىء اساسى فى الافراح عند الناس يعنى كده زى ما بيقدمكوكاكولا او غيرها بيقدم الحشيش و تلاقى الريحه اجارك الله و الناس العاديه عارفه ان فيه غرزه فى الفرح ده و رغم كده بتسكت
دة ايه انا كمان سمعت ان الشرطه لما تيجى بيكون نصيبها محفوظ الظباط و المخبرين و العساكر كله ماشى


تحياتى اليك
ابو مفراح
‏قال the others
ضحك كالبكاء
no comment
‏قال ما علينا
ياسلاااااااااااام

ايه البوست العالي دا
ماركته ايه الصنف قصدي البوست دا يا سي السيد

هنقول ايه بس

انت عايز ايه في بلد
بيقولك احلى حشيش وانضف حشيش
تاخده من السادة الضباط

طبعا الجماعة بيحرزوا ضبطيات اد كدا
خسارة تتعدم


الحشيش ارخص من اللحمة
قرش الحشيش بيتباع بـ25 جنيه دا المضروب

الصنف العالي بقى بيقولك بـ42جنيه
دا كان ضمن الرصد اللي قاله عمرو اديب

ان قصاد غلاء 118سلعة

سلعة واحدة رخصت الا وهي الحشيش

كان بيطمن المواطنين

طبعا

قرش الحشيش اللي كان في الثمانينات بـ120جنيه نظرا لندرته وعدم وجوده
120جنيه ما يماثل مرتب موظف محترم وقتها

وكانت الناس تضرب المثل على الحاجة الشحيحة نادرة الوجود

يقولك يا عم في ايه هي مخدرات

دلوقت صعب تلاقي اساسيات الحياة وضرورياتها

لكن بسهولة تلاقي الحشيش
انا زعلانه له يا سي السيد
نزلوا بمستواه اوي بقى كل اللي يسوا واللي ما يسواش

بيتعاطى الحشيش


وبعدين يا عم ما هو في بعض الدول المتقدمة
كل مواطن فعلا له مقدار محدد من الحشيش
ممكن يجيبه من السوبر ماركت

ايه انت مش عايزنا نواكب الحضارة ولا ايه


وبعدين يعني انت عايز كل اللي بيحصل دا
والحشيش كمان يبقى غالي ومش منتشر ولا متوفر

طب ازاي

الناس تنسى ازاي
تفصل عن كل اللي حواليها ازي



اسال النظام

ليه ايام الثمانينات
كان سعره كدا وليه كان شاحح

ودلوقت على عكس كل السلع غير الممنوعة قانونا
سعره انضرب وبقى في الارض


الله يمسيه بالخير بقى

احمد رشدي

كان منشفها على السادة تجار الكيف

كان بيقطع دابر المخدرات قبل ما تدخل البلد

علشان كدا

الراجل يا عيني ما عمرش كتير

زيه زي
كل امثاله




تصدق
انا حاسة اني ايومين دول
رايحة الجونينة لا محالة



سلام يا عم
أنا مش عارفة أعلق أقول إيه؟

بس بيتهيألى انه لو كان قرش بمعنى فلوس لكل مواطن كان هايكون أفضل.. بما إن ده مش ممكن .. يبقى انت اللى صح.

تحياتى على بوست جرئ ..
خليك بعقلك بقى للأخر.

سلاااااام
كاميليا
النوع ده من الحشيش يا سي السيد باشا بقى تقريبا حاجة من ضمن الحاجات الضرورية بل والأساسية اللي بنستخدمها خلال اليوم

طبعا انا عارف انك متقصدش الحشيش بذات نفسه
إنما انا شايف من وراء كلمات البوست انك تقصد اللامبالاة والتطنيش والفوضى والهيصة وغياب الوعي
كل الحاجات دي اللي هي اصلا من تأثير الحشيش .. بقت ظواهر كلها فعلا موجودة وبكثرة لدرجة تدينا انطباع وكأن فعلا الحشيش بقى في جيب كل مواطن
:D

موضوعك جامد وكنايته عالية اوي
:)
‏قال dr.Roufy
والله معاك حق ياسي السيد..الحشيش بانواعه بقى منتشر بصورة مرعبة
ربنا يديك القوة بقى وتقااااااوم
:)
ونقاوم احنا كمان
الواحد مش عارف البلد دي رايحة فين
‏قال sahr
ارحم دماغك بقى
انت مش بتريح نفسك خالص
بس والله عندك حق
معنديش تعليق بصراحه مش عارفه اقول ايه
بس على فكرة مش انت بس اللي لسه مجربتوش انا كمان لسه بس انا بحاول اخدها واحده واحده مش اول ما اشطح انطح
هو فعلا زى ما بتقول الحشيش بقى تقريبا الوجبه اليوميه لكتير من الناس

بس برضه لو جينا بصينا لحاجات تانيه هتلاقى الناس منقاده وراها زى الحشيش بالظبط
زى التقاليع اللى كل شويه حد يعملها والشباب وراها
وغيره وغيره

بس نصيححه منى الحاجه الوحيده اللى باقيالنا هى دماغنا

وخلى بالك من دماغك
بوست حلو

تحياتى
‏قال ما علينا
أزال المؤلف هذا التعليق.
‏قال mesh2dra
السلام عليكم

مش بيقولوا
الصواب هو ما تآلف عليه المجتمع حتى لو كان خطأ

أهو كده بالظبط
خلاص
عادي عادي كله عادي

طب ما بيعلنوا على الخمرة
وفيه محلات ما شاء الله


ربنا يسترها بجد

سلاماتي
‏قال اسامة يس
ههههههههههه
فكرة بردو
بس بيني وبينك في السر متقولش لحد اقولك اصل قال ايه الوزرا ورجال من تحت لتحت همه اللي بيتاجروا فيه وهمه اللي بيزرعوه وهمه اللي بيوزعوه بس متقلش لحد ....

تعرف انا زيك لسه مجربتوش اكيد هيطبق علينا المادة.,..,. من قانون العقوبات كل مواطن بلغ الحلم ولم يتعاطى الحشيش او البانجو او احدى مشتقاتهما يعاقب بالسحل لمدة ستة اشهر

يلا بقى استلقى وعدك انا ريح اجرب مليش دعوه
سى السيد حبيب قلبى
مساءك جديد لنج
ايه الكلام الكبير ده
وبعدين مش عيب عليك انك لحد دلوقتى مجربتوش
والله يا باشا الحشيش ده احسن حاجة فى الدنيا
سلاااام اخد نفسين وارجعلك
‏قال max.adams
فعلا بقى قدام الجميع و في ناس تصطبح قبل الشغل والا اليوم يبقى عكننه
وناس ماعادتش تعرف تنام فايقه لازم يخدر

بس أنا لسه ماجرتوش برضو يابو خالو أنا وياك وياك أنا
‏قال semsem
ايه دا
انا مختش
انا عاوزة القرش يتاعى
‏قال دكتور كسلان
يا سيدى خلى الشعب يعيش

وبعدين انت خايف ينزلوه على بطاقات التموين

اهم هيلغوا التموين

مبسوط كده ياسيدى

نعمل احنا ايه بقى ساعتها


انا برده زيك

لسه مجربتش الحشيش

مع انه اتعرض عليا كتير

بس انا قلت ابدا ابدا

بس لو عايز تجرب

انا مجهز الكباية

هات انت بقى الباقى

بهزر طبعا

ربنا ينتقم من اللى عايزين يدمروا الشباب

احنا ناقصين

سلاااااااااااااااام
‏قال البيروني
صباح الخير
بوست دماغه عالي

بصراحة ممكن أكون أنا تاني واحد في مصر بعدك للي ما جربتش الحشيش
ولامشكلة أصبحت متفاقمة لحد كبيير
لدلرجة أن واحد بيحكلي عن زمايله اللي في كليات اللي منهم مات بجرعة ز يادة
واللي أتقبض عليه عشان بيوزع كأن الكليات بقت غرز علمية

ربنا يبعد كل شباب المسلمين على القرف و البلاوي دي

و مساء الخير
‏قال Abeer
شئ محزن بجد
انا كنت عاملة تحقيق في الكلية عندنا عن الموضوع ده
الحشيش والبانجو وخلافه

المؤسف .. اني لقيت الموضوع عااااااااادي جدا

الردود .. بشرب على خفيف

تفاريح

يعني بنلفلنا سمسون - مش عارفة الاسم مظبوط ولا ايه - في العيد والمناسبات

يعني فرح باة متعقدوهاش

وكذلك بالنسبة للبيرة بردو .. كانزات ال ستيلا مرمية في كل مكان
والازايز الخضرا جمب كل الكافيهات

الاسوا والابشع ان الموضوع وصل لطلبة المدارس الثانوي

يعني لما حتة عيل في 1 ثانوي وبيتعاطى البلاوي ديه
امال لما يوصل الجامعه هينيل ايه

جتنا خيبة
‏قال خيرالدين
عريس مسطول على الآخر في يوم فرحه..بعد المعازيم مامشيوا
دخل البيت لقى العروسة قاعدة،
قال والله انا كنت عارف في الهيصة دي هاينسوا حد!


قششششششششششششششطه
‏قال أبوسويلم
الموضوع خطير جدا
بل اخطر مما نتصور
لما ينزل السوق كميات مهولة من الحشيش المضروب يبقى فين الامان بقى
لم يعد هناك امانة اطلاقا
الواحد كان الاول لما يعوز يعدل دماغه يقعد ويتسلطن ويشد له كام نفس من احلى شيشة مطعمة باجود انواع الحشيش
وبعدين طلعت الصواريخ
قلنا ماشى ما يضرش
بعدها طلعت الدبابيس
قانا وماله برده
خلينا فى حالنا والشباب الجدد فى حاله
ودلوقت طلعت الغرقانة
وتلاقى الشاب الجديد من دول يدخل دخلة واحدة وتلاقيه هو اللى طالع غرقان
ودمتم
ما عادش فيه محترفين حشيش زى زمان
كلهم اصبحوا هواة
نقول ايه بس
منها لله الحكومة اللى رخصت الحشيش وطمعت كل من هب ودب فيه
وعلى فكرة
مش انت لوحدك اللى ما شربتش حشيش
انا بقى لى سبع سنين ما مسكتش قرش حشيش فى ايدى
الصحة حلوة برده
سلام يا غالى
‏قال Unknown
العواف :)
هو الحشيش بس ؟ بكلمتش ليه ع الخمرة برده محلاتها مفتوحة ع البحرى و بقت موجودة فى الكافيهات عادى كده و مالية شاشات التليفزيون محسسسنى فى كل المسلسلات ان شعب مصر كله سكيرة لا يخلو ديكور منزل من بار

حاججة تحرق الدم
‏قال على باب الله
ههههههه

و بعدين بقي ؟

ها تفتح عينين الحكومة علي الإستمورنينج بتاع الواحد ؟؟

و يمكن الحكومة كمان تمنعه من السوق زي البنزين ال 80 .. و يبقي الناس عليه بالطوابير !!

---

ما تسيبوا الشعب ياخد الإصطباحة بتاعته بقي

---
‏قال Unknown
صباح الخييييييييير
تصدق انا اتسطلت على الريحه
والله منهم لله اللى بيوزعوا البلاوى دى على شبابنا
ربنا معاك يا سى السيد وتبقى قد المقاومه الشعبيه دى وتقاوم وتقاوم وتقاوم
‏قال Unknown
ممكن اطلب منك خدمه انسانيه
ممكن تقولى كل المصطلحات اللى بتتقال فى الموضوع ده بجد مش بهزر زى قرش دى وطابع لانى محتاجه اعرفها لخدمة العلم اولا وكمان اختك غلبانى برضه العلم نورن
‏قال Unknown
هي بقت في ايد الجميع؟؟

طب ما انا ايدي فاضية اهي
:)

ياما شوفت من البلا الأزرق ده في الإستقبال بتاع المستشفى

بس الصراحة بيبقوا احلى عيانين

بيبقوا دمااااااااغ

ربنا معاك وتصمد للنهاية

بدل ما البوست الجاي يبقى:

الحشيشة لاتزال في جيبي

:))
ربنا يبعد كل الشباب عن القرف ده

ربنا يهدى الظلمه

اللى خلو السباب يائس كده

بس الغلط ع الشباب برده
فين الدين
مافيش التزام
وللاسف الملتزمين مش عاجبين

بلاش اتكلم بقى لاطق

تدوينه جميله
وعنوان المدونه حلو جدا
بيرجعك للقديم
‏قال klmat
ده التطور الطبيعى للوضع بتاعنا
الناس عايزه تنسى
وهما عايزين الناس تايهه
فبحبحوها شويه علشان الناس تنسطل
ومايوجعوش دمغاهم بكلام عن الحريه والديمقراطيه
مافيش حاجه رخصت
الاهو
بس شكلك كتبت البوست
ده بدماغ رايقه
ههههههههههههه اوعى تكون
بتعمل زى سى السيد فى الفيلم طبعاهزار
تسلم ايدك ده كلام ناس واعيه
تحياتى لك
‏قال بتاع الجاز
انا اعتقد ان دى ظاهره ايجابيه
خلى الشباب يتمتع
وبعدين ماكل حاجه غاليه
اشمعنى الحشيش هو اللى جيت عليه وظلمته
مش كفايه انه بقى مغشوش وما عدش زى الاول
وربنا يسهل ونجربه كلنا
ونحقق لك حلم حياتك

سلام يا برنس
‏قال مدحت محمد
سى السيد
الحمد لله مطلعتش الوحيد
انا كمان ربنا كرمنى ومجربتوش
وهو فعلا منتشر بطريقة غريبة جدا
لدرجة انه مبقاش يقتصر على الافراح والاعياد بس زى زمان
بقى موجود فى كل مكان
لدرجة انى انا
بشوف ناس شغالة معانا بتشربه زى السجاير
وشغلنا حكومى كمان
هنقول ايه
ماخلاص مفيش حاجة نقولها
تحياتى ياصاحبى
شكراااا ياسيدى على زيارتك

وبجد طبعااا فى عزموهه طبعااا

بس لما مبارك وعيله يسبه البلد


قريب جدااااااااااااااااا
‏قال بتاع العسل
بعد السلام

ازيك يا سى السيد
كلك نظر
المهم لو الحكومه نفذت
الى فى دماغها مش يشيلوا
الدعم لا (قرش لكل مواطن)
تجبلى القرش بتاعك
اعنهولك عندى فى الأمانات
وقرش على قرش
انت عارف الباقى.....

تحياتى
‏قال BOB---Kepeer
والله زى العسل
طب خدني معاك في نادي ( من لم تداعب أناملهم الحشيشة )
‏قال loumi
العزيز
سي السيد
بقينا إثنين
يلا نعمل جمعيه
:):):)
تحياتي
مقالات تهمك
التنقل السريع