القائمة الرئيسية

الصفحات

عصفور لكل مواطن


عصفور لكل مواطن
أكيد كلنا بنحب منظر العصافير ونطرب لشدوها
ولأنى مغرم بتربية عصافير الزينه وتعتبر من أهم هواياتى
بس العصافير إلى انا أقصدتها دى حاجه تانيه خالص

دا عصفور الامن أو مرشد أمن الدوله
ومش عارف هو الامر بالخطوره دى ولا إحنا إلى بنشتعل نفسنا
ونجح أمن الدوله إن يحول الامر من عملية نقل للأخبار لعملية ردع وتخويف للناس
موضوع العصافير عملى مشكله من صغرى أيام مكنت مندمج مع الاخوان المسلمين
وكنت أحضر لقاءات وأروح ألعب كره كعادتهم ألاقى والدى يقولى خلى بالك
الملعب إللى إنت بتلعب فيه كل البيوت إلى حواليه عصافير
وبيسجلم أساميكم و هتروح للأمن
حتى الاخوان نفسهم كان يتعاملوا معنا فى حضور اللقاءات
متقولش لحد متحضروش مع بعض حتى لما رحت الكليه
وكنت من ساكنى المدن الجامعيه كان نصائح والدى خالى بالك
وانت مسافر متكلمش فى السياسه وانت راكب الموصلات
خلى بالك لأمن الدوله بيحط فى كل عربيه عصفور
يبلغهم أخبار الناس
ولما سكنت المدينه ربنا رزقنى بواحد يوم يقولى انت شايف المبانى
دى كلها فى كل مبنى فيه عصفور للأمن يبلغهم بدبة النمله
يجيلى تانى يوم تصدق الأمن لازم يعمل فى كل دور عصفور
ويوم تانى جناح تخلص إن الامن عشان يحكم المدينه لازم فى كل أوضه عصفور
ويقول إنه شاكك فى إن أنا عصفور وبدأ يخاف منى

وأخير الموضوع وصل معايا لى عالم التدوين
انا و واحد صاحبى مدون بنتكلم فى أمور التدوين
جات سيرة مدونه جديده صاحبتها حط صورتها
لقيته بيقولى إنت بتصدق إن هى واحدة دا ظابط أمن دوله
ولقيته بيقولي حاكم أنا بشك فى أغلبية البنات إلى على المدونات
وعارف الناس إلهم إخوان دول ظباط أمن دوله
وعاوزين يجرونا عشان يعرفو أسامينا ويقولى حاكم الظباط بيخدوا أعلى الدورات
فى الكمبيوتر والنت حتى الأفكار بتاع الإخوان عارفنها عشلن يوصلو لنا


فعلا الموضوع خطير
وده فى حد ذاته مقيد لحريتى لمجرد إنى خايف من شخص شاكك فيه
بالإضافه بتفسد العلاقات مع الناس وتنشر الريبه فى التعامل مع الناس
وتدمر كل الاوصال الاجتماعيه
والله الامن نجح ان يحول الموضوع لعملية ردع وترهيب
والناس عادت بتخاف من خيلها
ولا أنا عشان أخرج إلى فى نفسى لازم أعمل حوار مع النفس
فى مكان محدش يوصله إلا انا

أعرف ناس مبتصليش فى الجوامع عشان خايفه من العصافير
لو فضل الامر كده يبقى أبشركم المشوار طويل لسه
أنا عاوزك تتخيلم لو إن إحنا إمتلكنا القدره على إعلان التغير كلنا بدون خوف
صدقونى كل العصافير هتخش عششها
والغربان إللى بعتاهم هتهاجر وتسيبنا
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

‏قال ما علينا
لسه ما قريتش

بس حبيت اهني وابارك
واقول اللهم لاحسد

تاتش وود عليك

ايه النشاط دا يا سي السيد

ما شاء الله عليك

برة الخميس
وبعده خمسة وعشرين
عشرة اللي هي مكونة من خمستين
ويبقى فاضل خمسة ايام على نهاية الشهر


اروح اقرا بقى واجي اعلق

مبروك على التجديدات
ومملكة الخواتم اللي دخلت المنطقة
‏قال ما علينا
طيب هانجيب الثقة في بعض منين
علشان نقدر نعلن التغيير والعصافير
كلها تدخل عششها

على القياس دا
البلد كلها عصافير
كله بيعصفر على كله

هي سياسة تشتيت القوى وزرع الشك

ازرع الشك بين اي مجموعة
تمتلك مباشرة جميع الخيوط

الشك لازم ومطلوب طبعا
والحرص والحيطة مش الجدار
الاحتياط يعني

لكن في عقل وتمييز
ايوا نشك وما نديش ثقتنا كدا
لكن مش هانفضل بقى نوكل اللي بياكل معانا من الاكل قبلنا
على اساس انه ممكن يكون حاطط سم في الاكل


وناس كتير خلاص
طقت ولا عاد بيهما عصافير ولا غربان

بس الحمد لله
انا مش حاطة صورة في مدونتي
يعني انا مش ظابط امن دولة

انا مخبر على قدي

وكدا تعترف انك كنت اخوانجي قديم

ها
اكتب بقيت بياناتك هنا ووقع
زميلك اعترف عليك
وسجلنا كل الحوار اللي كان بينكم

خد بالك بقى يا سي السيد
‏قال Hoda
انا بحب العصافير تعالى زور مدونتى وما تخفشى يا سى السيد مش حطلع ظابط امن دوله ولا حاجه
سلام
نظرتك للعصافير من الزاوية دى بتوحى انك صياد ماهر

.....
بس من تجربتى ..فعلا ما طار عصفور وارتفع الا كما طار وقع
.
..
ربنا يكفينا شر العصافير
ولك تحياتى
دمت آمنا
‏قال YOTTA
أه صح
العصافير دول منتشرين اليومين دول فى كل حته
بس ده مايخليناش نشك ف كل اللى حوالينا ونفتكرهم عصافير

وللا اييييييه؟
!!!
‏قال am i kind
ينهار ابيض ده انا جنينة بيتنا مليانة عصافير ربنا يستر
========================
وبعدين بقي مش يمكن انت تكون من العصافير ........لا ياسيدي كله تمام
في البلد والناس بتاكل فول علشان هما
بيحبوه مش علشان اي حاجة تانية
كده انا في السليم... صح
يلا سلام
‏قال محمود على

عادي جدا جدا جدا

اكتب الي نفسك فيه وقول رائيك
ولا يهمك

اصل انت لو خوف متقولشي
ولو قولت ماتخفشي علي راي عمنا
احمد منيب

اصل هما مينفعش يسجنوا كل واحد بيقول رائ

كبيرهم اووووي
يعذبوا واحد عشان الباقي يتعظ
لكن مش كل واحد هيتكلم كلمتين هيتحبس


بس حظك ونصيبك بقي يا معلم لو انت طلعت كبش الفداء ده

انا عن نفسي هعترف من اول قلم

وانت!!!!!!!!!!!!ا
‏قال Bossy
االسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فعلا هما كده نجحوا
سواء كان بالصوره دي او لاء
بالمناسبه واقعه كده تخليك تشك في اقرب الناس ليك
واحده فاضله ملتزمه جدا شكلا لاقيتها بالصدفه في مكتب قائد الحرس وماشاء الله علي عرفته بعدها
الاخت بتفضل متواجده في مسجد الكليه وكل حد يحاول يفتح بقه بكلمه جوا المسجد بنصيحه او ما الي ذلك يكون اسمه عند احمد بيه
الحمد لله ان دي مش كليتي
بس دا حصلا فعلا قدامي
اخيرا الله عليك بجد
اخر سطرين هما الخلاصه
نظرا لتفائلي الشديد اعتقد ان لو فعلا اعلنا كلنا التغيير هنكون
تحياتي ليك وفي تقدم مستمر ان شاء الله
ونشاط دائم
‏قال ta5areef
انا اساسا شاكك فيك من بدرى

والبوست ده اثبتلى انك عصفور لأ وكمان والدك اللى عمال يديك نصايح ده شكله برضه عصفور قديم

انت جاي تضحك علينا احنا وتعمل انك مش معاهم بس انت معاهم

صح؟؟
‏قال دكتور كسلان
انت كده هتخوفنى من العصافير

وهتخلينى ابطل اسمع اغنية عايدة الايوبى

عصفور طل من الشباك

ليكون تبع امن الدولة

ويقوللى خبينى

وفى الاخر هو اللى يخبينى


خاف على نفسك انت كمان

ممكن عصفور يطير ويخش مدونتك

ويودينا كلنا فى داهية


سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
‏قال dr.Roufy
ايه الكلام الجاامد دا ياسي السيد

ومش خايف من العصافير؟؟

بس الغريب يا اخي ان كل العصافير هدتها انفلونزا الطيور الا دوووول
للأسف دا جزء من نظام قمعي..خلى الناس كلها مرعوبة وسلبية

وبعدين ايه ..حاكاية باشك في البنات المدونات دي؟؟
هاااااااااا

لا كدا هانتخانق بقى

واحتمال يبقى في دم كمان

دا البنات ألطف الكائنات ياراجل
‏قال خيرالدين
الصوره جميله جدا
لكن العصفور ده رقيق مش زى طيور الرخ اللى عندنا

فاكر العصافير بتوع مظاهرات الجامعه
هو فعلا فيه عصافير اه
بس مش للدرجادي يا راجل

وبعدين انت تتكلم وتقول اللي انت عايزه طالما انت صح وبتعمل الصح متخافش من حد وكمان واضح انك سبت الإخوان وكده افضل
اتعامل بطبيعتك عادي لأن القلق ده وحش

والف مبرووك على النيوولوك بجد حلو
‏قال على باب الله
صباح الفل

أولاً أهنيك علي النيو لوك بتاع المدونة
و ثانياً أهنيك لأنك طلعت زملكاوي زي العبد لله

ثالثاً .. أتمني أن أنفلونزا الطيور تصيب أخواننا العصافير دول

و لا أقول لك .. حرام برضه

منهم لله
‏قال klmat
مبروك النيو لوك ظريف
وربنا يكفينا شر العصافير
بس حقيقى دول عندهم
شغل كتير مش حايقدروا
يلاحقوا حايلاقوها منين ولامنين
تحياتى لك
‏قال kikooooooooo
سي السيد أنا متفق معاك فعلا إن الموضوع خطير وبجد بحيك علي البوست وإنك اتكلمت في موضوع زي ده
ده أنا حتي عندي في كلية هندسة حارس الأمن اللي ع الباب " عصفورة " من إياهم والمشكلة إنه مكشوف أوي وكل الطلبة عارفاه وكمان تلاقيه رامي ودانه لكل الناس اللي داخل واللي خارجه
والبلوج بتاعك جامد
تحياتي لك
كان معكم ..,
كيكووووووو
‏قال kikooooooooo
صحيح نسيت أهنيك علي حاجة مش عارف إذا كانت صح ولا لأ
إنك زملكاوي
لأن الزملكاوي اللي بجد " اللي بجد " بقي شبه مش موجود
كان معكم ..,
كيكوووووووو
‏قال محمد مارو
اه و الله معاك حق البلد كلها عصافير انا لاحظت الموضوعده ايام الكليه بس عمرهم ما كانوا يشكوا فيه اصلهم كانوا عارفين انى عمرى ما اعمل حاجه صح
كله غلط هههههههههه
‏قال محمد مارو
معاك حق و الله البلد كلها عصافير
انا لاحظت ده ايام الكليه بس محدش كان ممكن يشتبه فيه لانهم كانوا عارفين انى مش بعمل حاجه صح كلها غلط ربنا يسامحنا بئه
‏قال the others
هو ده المسمى بتواطؤ الشعب ..مش عارفه هما بيعملوا كده ليه مع اننا في مركب واحده
بس لو سكتنا لمجرد خوفنا منهم يبقى عملنا اللي هم عايزينه ونبقى متواطئين زيهم ...وبعدين الكلام اللي جوا الواحد يروح فين ..أموت يعني...ما احلى الكلام ما ألزمه ما أعظمه


متخفش مش هبلغ عنك ولا حاجه علشان الكومنت الحلو اللي كتبتهولي
‏قال Unknown
لو اخدنا الموضوع دة فى بالنا يبقى مش هنخرج من بيتنا او يمكن يوصل الامر لاعتبار اقرب الناس لينا عصافير

يعنى الواحد يخليها على الله احسن والى من نصيبنا هيصيبنا
‏قال غير معرف…
يالهوي ياخرابي يادهوتي لتكون العصافير عارفة اني مخطوبة وبحب خطيبي موت ربنا يستر علينما بقى
‏قال تامر حسين
عصافييييييييييييييييييير
ممممممممممممم
تصدق مكنتش فاهم في الاول بس وصلتني في الاخر
عمتا اهم حاجا الواحد يثق في نفسه الاول وبس
تحياتي
واهلا بيك وسعيد بمعرفتك
‏قال Unknown
الللللل

انت هتللق الواحد ليه بقى

عصافير وغربان وبلا أزرق

الهي يجحم العصافير واللي باعتين العصافير

قولوا آميــــــــن
السلام عليكم
حبيب قلبي سي السيد
والله انا كمان احبك في الله

ايه يا عم حكاية العصافير اللي في كل حتة
بندقية رش يا برنس وهاتهم كلهم علي الارض

شوف يا كبير
سيبك من الكلام دا وحكاية العصافير وامن الدولة والمراقبة
ملشي هو في رقابة وكل حاجة
بس لمجرد معرفة افكار الناس ايه والاتجاهات اللي موجودة بين الشباب
ولو في حد نشط بقي وبتاع زعبيب هو بتلاقيه ظاهر في كل حتة ومش مقتصر علي التدوين وبس

ربنا يتوب علينا ويرحمنا


قول يا باسط تلاقيها هاصت يا عم الريس

سلام يا كبير
فاكر قصيدة احمد فؤاد نجم اللى كان بيقول فيها

طاطى طاطى دة احنا فى بلد ديموقراطى

اهو دة احسن تعليق على الكلام دة

قال ديموقرطية قال

ولتحيا ديموقراطية المهلبية
would u plz visit my blog and participate in my poll
i really need ur opinion


with my best regards
‏قال bluesky
سي السيد....اسم مدونتك غريب جدا ياريت تقولي السبب في اختيارك لرمز استعبد المرأة ليكون اسم منونتك خاصة و اني قرأت بعض مواضيع ليك و لقيتهم حقيقي حلوين
ااه ...بالنسبة للعصافير اعتقد انهم بقوا دجيتال اليومين دول يعني عشان تحسين الخدمة خاصة مع الدعوة الحالية بحسن معاملة القفا
‏قال قطوف
أولا يا جماعه أنا أسف جدا على التأخير
لظروف خارجه عن إرادتى
أرجوكم تقبلو عذرى
‏قال قطوف
ما علينا
كان ناقص تجيبى بخور
على العموم شكرا
وديما سباقه فى التعليق كالعاده
وصدقينى الحل نقتلع الشك من جذوره نهائيا عشان ميبقاش فيه جبن ولا خوف
وبعدين المناضله جميله حد يقدر يقول انك عصفور انت طبعا طائر لطيف يطرق على قلوب المدونين جميعا
وبعدين نشك فيك انت
نعتبرك اخت لنا
طب انا اصدق ان كسلان عصفولر ولا اصدق عليك
منورانى يا برنسيسه دائما
‏قال قطوف
haneen
بإذن الله هزور مدونتك ما إنت مفيش صوره ليك
وشكرا على الزياره الجميله دى
‏قال قطوف
inksarat
شاعرنا الكبير انكسارات
منور المدونه يابرنس
ويارب يهدهم عننا
‏قال قطوف
YOTTA
إيه النور دا
منورانى
انا نفسى عاوزنا نشيل الشك دا من بينا
‏قال قطوف
YOTTA
إيه النور دا
منورانى
انا نفسى عاوزنا نشيل الشك دا من بينا
‏قال قطوف
am i kind
صدقينى انا لو عصفور هبقى عصفور طويل يعنى الكل هيعرفنى
وبعدين انت عاوزه تغيرى البلد وبتعملى مظاهرات انا شاهد
يلا انا عصفور ماشى
هههه
مشرفانى
‏قال قطوف
محمود علي
بقى كده يا حوده من أول قلم
ماشى
ههه
وبعدين انا عارف حظى وانا اللى هشتال الليله
وفعلا انا فى نهاية البوست وضحت ان احنا لازم نتكلم ومنخافش هيحصل ايه يعنى اكتر من اللى احنا فيه
منورنى بتعليقاتك يا برنس وشرف ى ان واحد بحجمك يعلق عندى
بجد والله مهوش نفاق
‏قال قطوف
Bossy
بنت بلدى منوره المحافظه كلها يا غاليه
انت شكيتى فى واحده بتشك ان هى ملتزمه انا بقى امام المسجد الى انا بصلى فيه عصفور ولما عرفنا برر انه بيخدم الوطن يلا
يلا يارب يحصل التغير ان شاء الله
واحنا لسه عايشين
‏قال قطوف
تخاريف دكتور
انا قولت منفعش عصفور ويل انما تصدق الحاج ينفع عصفور صغنن اوعى تصطاده استنى لما يجوزنى وانا اللى هسلمهولك
سلام يا برنس الليالى
‏قال قطوف
دكتور كسلان
زالله دمك زى العسل
وانت كنت عامل الاغنيه خلفيه صوتيه لمدونتك والعصفور كل يوم يقولك نفس الكلمه
متخافش مفيش عصفور يجرأيدخل عند
سوسن اللى عامله المدونه ولا ايه
دا أنا سى السيد
‏قال قطوف
dr.Roufy
لاخناق ولا حاجه
انتم احلى حاجه فى الدنيا
مبسوطه
وبعدين يتقع لسان اللى يقول ان الدكتوره روفى عصفوره
بالنسبه للعصافير مش محتاجين انفلوانزا محتاجين نصطادهم
سلام وعمر ما هشك فيكى طبعا
انا اشك فى نفسى ولا اشك فيكى
‏قال قطوف
e7na
ماهم المصيبه شكلهم كده
المظاهرات والشباب الحلو اللى بيمشى يسجل الاسامى ولى انا شفهتهم
‏قال قطوف
آلام وآمال
فيه واحد اخوان يشغل نجوم اف ام
ههههه
طبعا لازم نتعامل بطبيعتنا ومنخفش من حاجه ولا نعمل اعتبار لهم
وشكرا على الزياره الجميله
وسلملى على يوسف
‏قال قطوف
على باب الله
الله يخليك وعقبال لما نعملك عش الزوجيه يا أحلى زملكاوى فى الدنيا
وربنا يهد العصافير ويبعدهم عننا
ويه الاهلى عشان نغلبه مره واحده وانا عايش احنا كرهنا حياتنا
‏قال قطوف
klmat
متتأخريش علينا يأستاذه
تعليقك من لزوم مدومنى مدونتى من غيره لاتساوى
ورأيك ضرورى
الخوف على السلطه يخليه يعملو اى حاجه
‏قال قطوف
kikotalaat
شكرا على الزياره الجميله دى
وإن شاء الله تكررها
ياريت تيجى على حارس الامن
يلا ربنا يهدهم
انت بتهنينى هى دى حاجه حد يتهنى عليها ايوة الحزين زملكاوى انا اتخنقت نفسى حاجه تفرحنى
انت مش تهنينى انت تدعيلى

وشكرا على الزياره ومستنى الزياره التانيه
‏قال قطوف
محمد مارو
انا بقول الكومنت منور ليه عشان محمد باشا مارو كومن بتاعه منور المدونه انا مش مصدق عيني
ههههه
تعليقك جميل
وربنا يهد العصافير
وبإذن الله تكرر الزياره
‏قال قطوف
بنت مصر
الكلام الحلو ده مكتبتوش الا من البوست بتاعك الجميل والاكثر من رائع وكان استجابه لاإراديه منى تجاه البوست
والحمد لله انقذنى
يارب يهد العصافير
ومشرفانى
وبإذن الله تتكرر الزياره
‏قال قطوف
ايوية
ايه النور دا
متغبيش عننا
انا نفسى معدتش خايف من حاجه هيحصل ايه اكتر من كده
‏قال قطوف
قلوب حائرة
أولا ربنا يبارك لكم ويتمم على خير
متخفيش من العصافير خافى من الحساد
ربنا يكفيكم شر العسل
ومنورانى ومتنسيش تعزمينا على الفرح
‏قال قطوف
تامر حسين
انا مش مصدق نفسى
شرف لى انى واحد مثلك معلق عندى
شرف عظيم لى
انا الى سعيد اكتر بمعرفتك
وبإذن الله تتكرر الزياره
‏قال قطوف
أنونيمس
عمى وعم عيالك
متخفش من حاجه انت تبعى مفيش حد يجرأ يقرب من المدونه
‏قال قطوف
الراقص مع الذئاب
عمى وعم عيالى
برنس اليالى
المدونه وصاحب المدونه كانو متشوقين لتعليقك منور المدونه
أحببك الذى أحببتنى فيه
وحشتنا أوى
أن مبسوط أوى
وربنا يهد العصافير
‏قال قطوف
simple girl.. ..simple dream
دى ديموقراطية الفول والطعميه
مش المهلبيه خساره فيهم شوية اللبن
المدونه منوره بالزياره الجميله دى
وإن شاء الله هزور المدونه
‏قال ما علينا
يا عيني على وعلى بختى

الناس بتترقى

وانا الالقاب بتتسحب مني

هو انا عملت حاجة استاهل عليها
اني اتجازي
بتقليل رتبتي ولا حاجة

ربنا يستر وما تفضلش
تسحب مني الالقاب
لحد ما ابقى نفر
مش عسكري حتى


يللا
وكيلي ربنا



سلام يا سي السيد
سي السيد باشا
السلام عليكم
علي فكره انا اسمي محمد عصفور وليس عصفورمن اياهم

وعلي راي ما علينا كله بيعصفر علي كله البلد كلها خايفه من بعبع الامن ويقولك اخليني معاهم بدل ما يكونوا عليا

ربنا يرحمنا برحمته


.......

اخر بوست عندي
المواطن المطحون: ملتقي المدونين الاول 2007
‏قال قطوف
bluesky
أنا نفسى أكلم فى الموضوع دا من زمان والله أنا شخصيتى بعيده تماما عن شخصية سى السيد انا طيب جدا واحب أقول إن إختيار الاسم كان على أساس اسمى فى الاساس سيد ودا كان السبب
مأنكرش إعجابى بعض الشئ بشخصيته برغم من إحترامى للمرأه ورقتها
بالنسبه لموضوع القفا انا مش حمل قفا واحد
ومنورانى دائما
‏قال قطوف
عصفور اسكندرية ( المواطن المطحون )
بجد انا جعزت اول ما قرأت الاسم بس بعدها وخصوصا بعد ما دخلت مدونتك انت صقر مش عصفور عجبنى شغلك أوى فى المؤتمر
‏قال قطوف
ما علينا
أستاذه
ماعلينا
ملكة التدوين
البرنسيسه دائما
ياغاليه
والله انت الملكه على عالم التدوين دا
بقى غلبان زى انالا يجرأ انه يجرد مولاته من منصب
يا مولاتى احنا فى عالم التدوين
ببركة جلالتك
يا مولاتى
العين لاتعلى عن الحاجب
العفو والسماح ياجلالة الملكه
بجد والله يا جميله
مش نفاق
انت اخت والله ان برغم
ان المعرفه تعليق وره بس انت اخت
لان انا مليش اخوات بنات والحمد لله انا ملياش اخوات بنات
انا قدرك ومكانتك محفوظه عندى ميقدرش حد يغيرها
انا معاك ان ليك حق تشك فى اللى جمبك
لكن متهيالى فكرة الكبت دى فعلا بتخلق اوقات المعجزات
يعنى على راى المقوله اللى بتقول الحاجه ام الاختراع

وقصدى بكده ان المدونات دى نتيجة كبت الشباب العربى

يعنى اهو فى خرم ابره
تقدر تعبر فيها اللى انت عايزه

ومايهمكش اى حاجه طالما هى كلمتك انت مش كلمة الجيران

وقول يا باسط

حلوه اوى مدونتك وهفضل متابعاها ان شاء الله
‏قال Unknown
بص بقا الموضوع ده فعلا مشكلة للأسف

لقيت نفسي كل ماجي أتكلم كلمة واحدة صاحبتي تقولي وطي صوتك

ولا مرة كنت باتكلم بصوت عالي وواقفة مستنية تاكسي أنا وأصحابي

وطبعا غلطت في الذات الـ.......لقيت عسكري المرور بيقولنا بكل سخافة هو الوقفة دي مش هتخلص ولا ايه؟؟؟؟؟

حتي عسكري المرور بقا له شخصية في البلد دي بيحجر علي حرية الناس بيها

بس اطمن يا سي السيد أنا مش اخوان خالص

أنا أخوات والله

:))


وياسيدي العمر واحد والرب واحد ولو ربنا مقدر لينا حاجة هنشوفها حتي لو حطينا علي بقنا بلاستر عشان مانتكلمش
بعد السلام
ايه دا كله ده

يعنى اول زيارة ليا اشوف الجو ده
بس بجد فكرة جديدة حكاية العصافير دى
لدرجة انى بجد كنت بحب اصح من النوم علي صوتهم
بس دلوقتى كل ما اسمع صوتهم حفتكر البوست ده
بس بجد بوست جامد قوى

تحياتى ... مستنيه تشريفك

تمر حنة
‏قال Unknown
كفاياك كلام فى السياسة سا سى السيد أرتاح يا اخويا
:))))))))))))))))))

و أيه حكاية من صغرى و أيم الأخوان المسلمسن هو أنت عندك كام سنة ؟

و بعدين اللعب مع العصافير مش من مقامك يا سى السيد .. أنت مش قلتلى حتحط اللينك بتاعى على هامش مدونتك ايه الى جرى يا سى السيد انا قصرت فى حاجة زعلتك فى حاجة ياأخويا ده انا أجرت السوارس مخصوص و جيت زرتك فى البوست بتاع العوالم
‏قال max.adams
يا سيدي

هو لو كل واحد قال "قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا " واتوكل على الله و اتصرف على طبيعته مش هيتعب حتى لو آخرتها كوبيا

الخايف بيموت ألف مرة و اللي مبيخافش بيموت مره واحده بس

تحياتي للمدون الدمياطي سي السيد
‏قال أبوسويلم
بجد يا عمى وعم عيالى
هو موضوع مش سهل اوى لكن فى نفس الوقت مش صعب بالدرجة دى
يكفى ان الواحد ياخد حذره اذا لزم الامر
لكن لا يجوز اطلاقا ان الواحد يتخلى عن مبدا او عن حق خوفا من بطش الامن
وخاصة ان فيه اكتر من وسيلة ومكان
للتعبير عن الرأى بحرية
وبعدين احنا كنا فين وبقينا فين
فاكر ايام الدباغ وافتحوا الكوبرى
كانت ايام ما يعلم بها الا خالقها
يارب ترجع تانى
هتكون احسن من ايام العادلى واقفلوا المسجد وكده
لكن هنقول ايه
انها المهانة
سلام ياصاحبى
‏قال ما علينا
احرجتيني والله يا سي السيد

مش ممكن
من قالك على كل القابي دي
انا اصلا بانزل متخفية وسط الشعب
اتخنقت كل ما اروح مكان

يعملولي هليلة وترحيب
وما اقدرش اتمتع بحريتي


وبعدين انا مش هاغلس عليك تاني
لانك بتعد تقولي كلام كبير كدا
وانا طبيعي واخدة دستة اقلام في نفسي


يا جماعة ما حدش هايعرف يكلمني


يارب بس
العطايا اللي منحتها لك
تكون بسطتك
‏قال بنات افكارى
السلام عليكم
تعرف انا اول ماقريت البوست دا
حسيت اننا اول واحدة شكيت فيها من
كل المدونات وزمانك بتقول عليا عصفورة
متنكرة فى بنت اخوانية
بس علشان اكون صادقة معاك هو انا اللي بجيب العصافير ورايا بس ماتقلقش
هما كدا عرفه ان انت خلاص فى الامان طالما سبت الاخوان زي مالناس بتقول يعني ان الاخوان هما اللي سبب داكله وللاسف دول اللي مايعرفوش الاخوان كويس ماعلينا مش موضوعناومعلومة عصافير المدونات دي انا باكدلك عليها وابصم بالعشرة كمان على وجودهم
حد سامع حاجة عموما ياريت ماتفقدش الثقة فى كل الناس ياريت بس تخلي بالك مش اكتر
السلام عليكم
‏قال بنات افكارى
السلام عليكم
اولا شكرا على زيارتك اللي حسستني بالامان فعلا وان انا الحمد لله ماطلعتش عصفورة من وجهة نظرك على مااعتقد يعني
وعلى فكرة انا الحمد لله تربيتي دينيه فعلا لكن مش اخوانيه ومحدش غيري فى البيت اخوان والحمد لله كله مقتنع بفكري
وثانيا انا مع حضرتك ان من الاخوان اللي بيسمعوا الاناشيد بمعازف يعني دف
ومنهم ايضا اللي بيسمعها بالات موسيقية ودول بعض الشباب
لكن مين اللي قال لحضرتك ان الاخوان كاجماعة حللت الغناء او الموسيقى
ياريت مانحكمش على مجموعة بتصرفات افراد فيها وحضرتك عارف ان كل
جماعة وفيها الكويس وفيها الوحش
وكلهم غير الاخوان كمان واتمنى
ان خروجك من الجماعة مايدفعكش انك تظلمهم انا اللي عرفته عن شخصية حضرتك الحيادية وفهم الناس جيدا
يارب حضرتك تكون فهمت قصدي
ويارب الموضوع دا مايكونش خلاف بينا
انا بس حبيت اوضحلك ولو عايز تتناقش فى حاجة زي كدا ياريت تشوف حد من الاخوة تناقشة ويكون اخ فعلا
يمثل الاخوان ظاهريا وباطنيا مش ظاهريا فقط ولو الموضوع مايهمش حضرتك يبقى خلاص مش مشكله بس ياريت بس
نحاول مانمشيش بمبدء السيئة تعم
واكرمك الله على كلامك فى حقي
وانا لا استحقة جزاكم الله خيرا
السلام عليكم
‏قال مشروع انسان
ايه ده بقى انا جيت علقت هنا من مدة طب ممكن انى ملقيش تعليقى كمان ملقيش ردك عليه :)
طيب خير العصافير وما اكثرهم فعلا عصفور لكل مواطن كان زمان الواحد بيسمع عنهم ومكنش متخيل وجودهم بالشكل ده بس بان اوى فى الكلية عددهم الكبير وان منهم بيبقوا غير طلبة ومنهم طلبة المفروض انهم زمايلنا يعنى مش عارف سبحان الله مين اللى يبيع كل حاجة مقابل فلوس او تقدير اعلى او وظيفة فى المستقبل هيخسر نفسه وهيحس انه مش بنى ادم
وشفت كده خناقة جانبية بخصوص الاخوان :)
زى ما اختنا بنات افكارى ما قالت من الظلم ان نحكم بسلوك مجموعة افراد على جماعة كبيرة وعريقة الجمال اللى فى الاخوان ان محدش بيفرض عليك حاجة معينة يعنى لو فيه كتير فى الجماعة مش بيعفوا لحاهم محدش يقلك احلقها وطبعا محدش يقول لاخت متلبسيش نقاب مثلا او اسمع اناشيد بموسيقى والا نبلغ عليك مثلا :)
وده اللى يميز الاخوان عن اى حد تانى بفضل الله ودى ميزة كبيرة بتدل الواحد انه ماشى فى الطريق الصح ما هو الاسلام ايه غير كده فيه اختلافات بين العلماء وممكن انا وانت كل واحد يعمل فينا فى نفس المسألة بس بطريقتين مختلفتين ويبقى انا وانت صح انما لو كانت كل الجماعة ليها نفس الشكل ونفس السلوك هتبقى مسخة ملهمش عقل يفكروا بيه ولا اختلافات فى الرأى ولا حاجة كده
وجزاك الله خيرا
‏قال حواء
والله يا سى السيد خايفة تكون انت عصفور من العصافير ؟؟ ههههههه .. لا بس حلوة بجد .. تحياتى
‏قال ahmed mefrh
ههههههههههه
و الله انتا ضحكتنى بموضوع العصافير ده
بصراحه انتا فاكرتنىى ان فيه ناس بتحط مخبرين امن الدوله فى جيبهم و بيبقوا خايفين حتى من نفسهم يا راجل احنا اللى خلينا ليهم قيمه و الله لو كل واحد عرف حقوقه مو اتمسك بيها مكانوش اتنفخوا كده







اول زياره للمدونه
رائعه ومواضيعك جميله
تحياتى اليك
ابو مفراح
‏قال قطوف
حبة حاجات (ايمان)
شكرا على الزياره اجميله دى ومنوره المدونه وسعيد جدا بزيارتك
وفكرة الكبت حلوة بردو بس هل الشعب دا هتنفع معاه النظريه دى اشك
‏قال قطوف
fanan fa2eer
مالو عسكرى المرور واخد باله من شغله
وكويس انك اخوات احسن متكونى عصفوره
‏قال قطوف
تمر حنة
أهم حاجه متكرهيش العصافير كده انا أزعل لان بحب العصافير جدا بس خلى بالك من العصافير التانيه
منورانى زيارتك
واكيد هزور مدونتك
‏قال قطوف
عاليا حليم
إيه مكلمش فى السياسه ان شاء الله ليه
وبعدين عندى 22سنه يعنى مش صغير والله هضيف مدونتك
دا شرف لمدونتى ان مدونتك تنورها
منوره المدونه
‏قال قطوف
max.adams
منورنى
وطبعا اكيد توكلنا على الله
والمدون الدمياطى اللى هو انا بيحيك ويقولك متنساش تزور المدونه تانى
‏قال قطوف
أبو سويلم
كلامك زى الفل
وفعلا الايام دى احسن من ايام الدباغ مين الدياغ دا ياابو سويلم
‏قال قطوف
ما علينا
شكرا
مولاتى
عطاياكى على الفقراء مثلى
‏قال قطوف
بنات افكارى
شوفى يا دكتوره
على إعتبار ما سيكون
بإذن الله
والله ما شكيت فيكى ولالحظه
انك من العصافير


بعدين تربيتى على إيد الاخوان شرف لى
وان اختلفت معاهم الان
ولهم دور كبير فى تشكيل شخصيتى
برده برغم اختلافى معاهم
بس انا اكن لهم كل التقدير والاحترام

انا عارف ثقتى بعطيها
لمين
وبعدين مدام عرفت انسان صعب انخدع فيه ببقى فهمه
كويس أوى




بالنسبه لتعليقى فى مدونتك
بصى يادكتوره
على اعتبار ما سيكون
بإذن الله
والله انا ماقصدتش انى اعمل مشكله كبيره بالنسبه لموضوع المعازف
بس انا الموضوع محيرنى زمان الدف هو بس الا حلال ولقيت واحد صاحبى بسمع واحد اسمه
مصطفى محمود بيغنى بفرقه كامه
ويقولى دا حلال ود/ يوسف القرضاوى
قال انها حلال الموسيقى مدام لاتسير الغرائز
إللى كنت اعرفه ان هى حرام الوقتى حلال
بس دا الموضوع انتى ما قولتى
ان الاناشيد انا استغربتى


وبعدين الاجابات كانت معبره عن شخصيه طيبه متدينه ومحترمه
ومنورانى وكل الاخوان داخلين بعدك
شدين حيلهم عليا
مع ان هى نقطه عاديه
‏قال قطوف
امام الجيل
عمى وعم عيالى تعليقك انا رديت عليه مقدرش ماردش عليه تبقى فى حقى
وبعدين الهعصافير فى الجامه
واخدين واضعهم عن عميد الكليه
ورحلات بس كفايه نظرة الطلاب ليه
بص بقى والله انا شرفى لى تربيتى على يد الاخوان
بس انا مختلف معاهم ودا حقى
بس انا بحترمهم
وموضوع المعازف انا رديت بالنسبه ليه
فى ردى على بنات افكارى
الموضوع كان استفسار لااكثر ولا اقل
اتمنى حد يفهمنى ايه الموضوع بس
حلال ولا حرام
ومنورنى ياعمى المدونه مدونتك
‏قال قطوف
bocycat
أخيرا
شرفتى مدونتى تانى
وبعدين جايه تشكى فيا وتقلبى امدونين عليا
منوره المدونه
متغبيش علينا
‏قال قطوف
ابو مفراح
مورنى
وسعيد جدا بزيارتك
ومستنى تكررها
فعلا احنا اللى عملنا لهم قيمه
وهم اصلا ولا اى حاجه
‏قال اسامة يس
جميل الموضوع .. اولا لاني مغرم مثلك بتربية عصافير الزينة وبموت فيها ... من استرالي لفيشر لزبيرا...
وثانية لأن فكرة العصافير دي فعلا منتشرة جوانا في الثقافة من البداية ... الحيطان لها آذان ...
ورغم ذلك العصافير كثيرة ومنتشرة لأن النظام يحمي نفسه لأنه هش خائف يترقب ... ولأنه كذلك لا يثق في أحد.. بعد ان حول الشعب الى جحيم من الرعب .. تضخم رعبه هو الآخر من ثورة المرتعد الذي حين يضرب يضرب بقوة لا قوة منه بل غريزة حب البقاء ... والتي اظن ان هذه هي الاخرى ماتت في جينات هذا الشعب البائس....
واظن ان قصة حاسب وراك مخبر امن دولة ... التي كتبتها تصب في نفس المعنى المقصود بالظبط....

جميل الموضوع يا سي السيد .. وفي النهاية حتى وان كانوا خفافيش النت منتشرة فإن الخفافيش تخاف النهار
خالص تحياتي
لأ مش معقول طبعاً
وبعدين هى الناس ناقصة روشة لما تتروش بالبحث عن العصفور اللى قريب منها؟
ده كده الحياه تبقى مستحيلة

يارب ارحمنا
بس بوست حلو بيوضح اد ايه الناس ممكن خيالها يروح لبعيد من شدة الضغوط
انا زعلان
حرام نطلق اسم العصافير البريئة على الناس دى

وعشان عدد الناس دى ما يزيدش لازم عدد اللى يتكلموا يكون أكتر
ولو خفنا أكيد حنبقى زيهم فى يوم من الايام بصاصين أو مخبرين أو عصافير زى ما قلت
‏قال قطوف
osama

منورنى يا زعيم
أنا مبسوط إنك بتحب العصافير زى

وفعلا دا مردود ثقافى من زمان مأثر فينا
وقصتك كانت جميله وأنا كنت علقت عليها
منورنى يا زعيم
‏قال قطوف
كاميليا
منوره المدونه
المفروض نحارب صراع الخوف جوانا
وشكرا على المجامله
منوره المدونه ومتغبيش علينا
‏قال قطوف
البرديــــــة المصرية
والله لو كنت جيت بدرى
بتعليقك الجميل
كنت عملت تحديث وزودت الكلمه الجميله
وعشان عدد الناس دى ما يزيدش لازم عدد اللى يتكلموا يكون أكتر
ولو خفنا أكيد حنبقى زيهم فى يوم من الايام بصاصين أو مخبرين أو عصافير

كلامك جميل
مقالات تهمك
التنقل السريع